Neljapäev , november 21 2024

Päevalilleõli tootja Kernel – vankuv hiiglane

Karl Goldberg | Odessa: Kuigi 10 000 töötajaga Kernel ei kuulu Ukraina suurimate tööandjate hulka, on tal ette näidata midagi muud – nimelt kuulub päevalilleõli tootja juba aastaid ajakirja Forbes Ukraine 50 parima tööandja nimekirja. Ja kindlasti pole Kernel ka oma haarde ulatuselt väike ettevõte: tegu on ühe maailma suurima päevalilleõli tootja ja turustajaga maailmas, kes tootis enne täiemahulise sissetungi algust 2022. aasta veebruaris 8% maailma päevalilleõlist.

Kuid nagu kõiki Ukraina ettevõtteid, on sõda olulisel määral mõjutanud ka Kernelit. See on toonud varem vaikselt oma nišis – mis siis, et suures ja olulises nišis – talitava ettevõtte päris mitmel puhul uudistesse. Ja seda sugugi mitte positiivses mõttes.

Nii tekitas eelmise aasta kevadel närvilist kõneainet Kerneli otsus lahkuda Varssavi börsilt, kus ettevõtte aktsiaga oli kaubeldud alates 2007. aastast. Mõned pidasid seda sammu katseks kõrvaldada ettevõtte juhtkonda häirinud vähemusaktsionärid, samas kui teised uskusid, et see oli vajalik selleks, et kaitsta Kernelit võimalike vaenuliku ülevõtmise eest, mida võidaks Venemaalt orkestreerida. Asjaolu, et börsilt lahkumine lükati edasi, mitte ei toimunud kohe, jätab ruumi nii tõlgendustele kui ka spekulatsioonidele.

Teine sündmus, mis tõi Kerneli ajalehepealkirjadesse, on seotud Reni jõeterminaliga Doonau suudmes, mille ettevõte 2023. aasta veebruaris omandas. Nimelt said sadamarajatised 2024. aasta alguses Venemaa rünnaku tõttu märkimisväärset kahju. Ettevõtte hinnangul võivad ülesehitustööd kesta kuni kaks aastat, mille jooksul jääb ekspordimaht tugevalt piiratuks, nii et sadama kauda suudetakse eksportida vaid maksimaalselt 15% toodangust. Seega peab Kernel kasutama muid väljaveovõimalusi nagu maantee- või raudteetransporti, kuid nendega kaasnevad jällegi omad probleemid.

Kuigi esimene neist uudistest külvab segadust, teine on aga ühemõtteliselt negatiivne, on Ukraina tavatarbijal on sellest kõigest siiski pigem ükskõik. Nõnda võime küll küsida, kuidas on sõda mõjutanud ka Kernelit koduturul, kuid sellele küsimusele on tegelikult võimatu vastata. 

Kerneli kaheksa tuntud pudeliõli brändi (“Щедрий Дар”, “Стожар”, “Чумак”, “QLIO”, “Le Blanc”, “Маринадос”, “Kernel” ja “Premi”) on kättesaadavad enamikus Ukraina arvukatest poekettidest, mis esindavad erinevaid hinnaklasse ja on suunatud erinevatele tarbijarühmadele. Võib ainult oletada, et oludes, kus Ukraina tarbija muutub jätkuva sõja ja pingelise majandusolukorra tõttu aina hinnatundlikumaks, müüvad odavamad brändid paremini kui need, mis on suunatud spetsiifilisemale ja nõudlikumale kliendile –  nagu näiteks sarja “Маринадос” marineerimisõlid. See on paraku spekulatsioon, mis ei põhine ühelgi turuanalüüsil.

Mida saab seevastu objektiivsemalt jälgida, on Kerneli käekäik maailmaturul. Siin sõltub ettevõtte saatus osaliselt Kerneli tulevikust aktsiaturul, osaliselt aga muidugi suutlikkusest jätkata oma põhitoote, päevalilleõli, tootmist ja eksporti, ning osaliselt Kerneli võimest mitmekesistada oma tegevust.

Viimases valdkonnas on ettevõtte pingutused ehk kõige nähtavamad. Nimelt haldab firma praeguseks rohkem kui poolt miljonit hektarit põllumajandusmaad üle Ukraina, tal on ulatuslik üleriigiline teravilja ja õliseemnete kokkuostuvõrgustik ning Kernelile kuulub arvukalt nii oma tarbeks kui teistele põllumajandusettevõtetele rentimiseks mõeldud elevaatoreid. Lisaks muidugi toodab, müüb ja ekspordib Kernel päevalilleõli Ukrainas ja välismaal. Kõik need tegevused on seotud põllumajandusega, kuid selle erinevate tahkude ja tootmistsükli etappidega.

Kuigi koduturul Kernelil kokkuvõttes eksistentsiaalseid probleeme pole – jah, tarbija on hinnatundlik, tootmismahud on langenud, kuid samas on ettevõte jätkuvalt Ukrainas oma valdkonna juht – on firma olukord aktsiaturul ja globaalmajanduse seevastu palju ebakindlam. Aktsia ebaselge tulevik ei ärata usaldust ning ekspordiraskused kahandavad Kerneli rolli rahvusvahelises plaanis.

Ettevõtt raskused maailmaturul peaks aga olema murekoht mitte ainult õlitootjale endale vaid rahvusvahelisele üldsusele laiemalt. On ju Kernel üks nendest võtmetegijatest, kellest mõjub tervete rahvaste, eriti just vaesemate Aafrika ja Aasia omade, heaolu ning Kerneli toodangumahtude kahanemine ja toodete hinna tõus on otseses seoses nende maade stabiilsusega.

Vaata ka

Hõimurahvaste kurb lootus BRICS – maridele külla nüüd läbi Aafrika?

Oktoober oli traditsiooniliselt rahvusvaheline hõimurahvaste kuu. Sel aastal tähistati seda aga suurema kurbusega. Meie hõimurahvad …

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga