Laupäev , juuli 27 2024

GSC Game World ja Tšornobõli süda

Karl Goldberg | Odessa: Et Ukraina on kõva IT-maa, pole mingi uudis. Sellest on räägitud nii käimasoleva sõja kontekstis kui ennegi. Seevastu ei pruugi kõik teada, et Ukrainas oli ja on jätkuvalt ka tugev videomänguarendus. Üks tuntumaid Ukraina videomänguarendajaid on GSC Game World, mille sari “S.T.A.L.K.E.R.” saab veel tänavu pea viisteist aastat oodatud järje.

Videomängutööstus on heitlik valdkond: stuudiod tekivad ja kaovad mõne lühikese aasta jooksul, luues trende ja kadudes omakorda uute trendide tekkides. Finantsstabiilsus on nendes oludes nõutud kaup ning napib mängustuudioid, mis saaksid vaadata tagasi tagasi pikale ajaloole.

Nõnda on Ukraina mängustuudio GSC Game World tõeline erand. 1995. aastal Serhii Hrõhorovõtši loodud firma on küll pidanud seisma silmitsi suurte probleemide ja väljakutsetega, kuid pole püssi põõsasse visanud. Tänavu jaanuaris teatas stuudio viimaks kauaoodatud mängu “S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl” (“Tšornobõli süda”) avaldamiskuupäeva. Selleks on 5. september 2024.

Algselt oli “S.T.A.L.K.E.R.” triloogia, mis koosneb mängudest “Shadow of Chernobyl” (“Tšernobõli vari”, 2007), “Clear Sky” (“Selge taevas”, 2008) ja “Call of Pripyat” (“Pripjati kutse”, 2009). Kõik need mängud saavutasid kiirelt kultusliku staatuse võludes mängijaid avatud ja võimalusteküllase maailma, mõõduka õuduse ning põneva narratiiviga, mis hargneb postapokalüptilises Tšornobõli keelutsoonis.

Kriitikud tõstsid veel esile mängude kummituslikku atmosfääri ning asjaolu, et mängužanris osati tõstatada selliseid olulisi teemasid nagu keskkonna kahjustamine, inimese vastupanuvõime ning tähenduse otsimine lootusetus maailmas.

Triloogia edu omamoodi kohustas arendajat mõtlema järje peale ning juba 2010. aastal kuulutaski stuudio välja mängu “S.T.A.L.K.E.R. 2”, mis pidi jõudma müügilettidele 2012. aastal. Paraku ei tulnud sellest midagi välja, arendus takerdas ning peagi teatati hoopis projekti katkestamisest.

Mitu aastat ei olnud kuulda midagi ning 2011. aasta lõpul andis Serhii Hrõhorovõtš hoopis teada mängustuudio tegevuse lõpetamisest. Ametlikult isiklikel põhjustel, kuid ajakirjanduses spekuleeriti ka võimalike finantsraskuste üle.

Sellega lugu siiski ei lõpe. 2014. aastal käivitas GSC Game World oma tegevuse taas, uueks direktoriks nimetati Serhii noorem vend Jevhen Hrõhorovõtš ning tööd algasid ühe teise stuudiole sajandi alguses edu ja tunnustust toonud sarja taaselustamisega.

Selleks oli reaalaja strateegiamäng “Cossacks”, mille esimene osa sai omajagu iluravi ning anti anti kaks aastat hiljem nime “Cossacks 3” all välja. Kuigi mängus ei olnud midagi eriti uuenduslikku ega põnevat, sai see heas mõttes keskpärase vastuvõtu osaliseks ning julgustas uuestisündinud GSC Game Worldi tegevust jätkama.

2018. aastal teataski stuudio plaanist asuda uuesti arendama “S.T.A.L.K.E.R. 2”, eesmärgiga saada see valmis 2021. aastaks. Paraku ei tulnud plaanist midagi ning lisaks tehnilistele probleemidele lükkas Venemaa täiemahulise sissetungi algus projekti edasi tundmatusse.

Demonstreerides märkimisväärset visadust ning soovi igal juhul jätkata, langetas seni Kiievis tegutsenud mängustuudio otsuse kolida suurem osa stuudiost Tšehhimaale. Nõnda oli taaskord vaja mängu ilmumiskuupäeva muuta ning juba möödunud aastal käidi välja hiljem korduvalt üle kinnitatud 5. september 2024. Aprilli lõpul avaldas stuudio ka treileri, kus on võimalik heita põgus pilk eesootavasse seiklusesse: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl — Official “Not a Paradise” Trailer (youtube.com).

Iseenesest on GSC Game Worldi ja “S.T.A.L.K.E.R.i” sarja lugu mõlemad üsna kõnekad, rääkides korraga Ukrainas valitsevatest oludest ning soovist ja valmisolekust muuta vähemasti tähendusi olukorras, kus asjaolusid pole võimalik muuta.

Kuigi “S.T.A.L.K.E.R.i” sari ei väldi Tšornobõli tsooniga seotud süngust ja õudust, muudab ta õõva ja jubeduse kaasahaaravaks, põnevaks ja omanäoliseks. Ühtlasi antakse sellega ukrainalik vaatenurk vene ulmekirjanike Arkadi ja Boris Strugatski romaanil “Väljasõit rohelisse” põhinevale keelutsooni ning selle saladusi jahtivate stalkerite müüdile ja subkultuurile.

Sellega seoses: kui sarja varasemad osad kasutasid oma ingliskeelsetes pealkirjades venekeelseid nimekujusid, siis septembris ilmuva mängu pealkiri on ukrainakeelne. Muide, ka mängu uus treiler on ukrainakeelne. Eks märgib seegi mentaalset muutust, mis on haaranud kogu Ukraina.

Vaata ka

Jaak Madison: Mongoolia – kõige sõltumatum riik, millest midagi ei sõltu?

Eks me kõik tea seda vana nalja, kui küsitakse, et milline riik on maailma sõltumatuim …

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga