Pühapäev , juuni 30 2024

Taksoäpp Uklon keset sõda

Karl Goldberg | Odessa: Kui ukrainlane tahab kasutada sõidujagamisteenust, siis ta tellib Ukloni. Või Bolti. Või hoopis Uberi. Aga enamasti ikkagi Ukloni, mis on Ukraina firma. 2009. aastal asutatud Uklon on praeguseks suurim Ukraina sõidujagamisteenus, mis tegutseb 27 Ukraina ja kahes välismaa linnas.

Samas oli kaks aastat tagasi vähe puudu, et Uklon oleks üldse tegevuse lõpetanud: nimelt kukkus 2022. aasta märtsis-aprillis Ukloni tellimuste hulk 80-90% ehk siis peaaegu mitte keegi ei kasutanud seda. Normaalses olukorras tähendaks see äritegevuse mõttetuks kuulutamist, kuid muidugi ei valitsenud kevadel 2022 Ukrainas normaalsed olud ning praeguseks on Uklon jõudnud tagasi sõjaeelsete näitajate juurde.

Täiemahulise sissetungi alguses, mil inimestel oli suuremaidki muresid kui sõidujagamisteenuse pakkumine või kasutamine, ei kaotanud Ukloni juhtkond aga pead, vaid kasutas olukorda ära nutikalt. Nimelt tõttas firma kiiresti appi nii Ukraina relvajõududele kui ukraina rahvale. Käivitati kaks olulist, praeguseni toimivat heategevuslikku projekti. Esimene neist, “Vabatahtlik”, aitab sõidutada arste, apteekreid ja muid abitöötajaid ning toimetada abivajajateni ravimeid ja toitu. Teine kannab nime “Evakuatsioon” ja selle kaudu saavad kasutajad leida autojuhte, kes soostuvad sõitma ühest linnast teise – tavaolukorras pakub Uklon sõidujagamisteenust vaid ühe linna piires.

Praeguseks on suurem šokk ületatud ning Uklon on leidnud isegi uusi võimalusi arenguks ja laienemiseks. Esiteks on tehtud investeeringuid nendesse Ukraina piirkondadesse, kus Uklon oli enne sõda nõrgemas positsioonis – jutt käib eelkõige Lääne-Ukrainast. Teiseks otsustas Uklon viimaks ometi laieneda rahvusvahelisele turule. Nii alustati 2023. aasta mais tegevust Bakuus, Aserbaidžaanis ja kuu aega hiljem Usbekistani pealinnas Taškendis. Kuuldavasti on olemas ka plaanid edasiseks laienemiseks – nii on ettevõte väljendanud oma huvi alustada tegevust Baltimaades, Poolas, Slovakkias ja Tšehhis.

Arusaadav, et eriti praeguses olukorras ei soovi Uklon hoida kõiki mune ühes korvis. Isegi, kui selleks korviks on Ukraina, kus Uklon on turuliider – hoolimata Ameerika Uberi ja Eesti Bolti tugevast kohalolekust paljudes Ukraina linnades.

Samas Uklon konkurentsi väga ei karda. Esiteks suudetakse välismaiseid konkurente mõnevõrra lüüa hinnaga, mis on – subjektiivselt hinnates – umbes viiendiku võrra soodsam Uberist või Boltist. Teiseks on Uklon näinud kõvasti vaeva oma brändi ja kuvandi kallal. Ja seda mitte ainult seoses sõjaga.

Nii käivitas ettevõte koostöös Ukraina politseiga juunis 2022 ühise häiresüsteemi kadunud laste otsimiseks. See kasutab ära Ukloni ulatuslikku kasutajate võrgustikku – rakendust on alla laaditud üle 12 miljoni korra – mille kaudu edastatakse äpi omanikele kadunud või ära jooksnud lapse fotosid ja muud vajalikku teavet piirkondades, kus last viimati nähti.

Sõja ajal käivitati aga Kiievis koostöös Mastercardi ja IT-firmaga MacPaw projekt “Uklon Inclusive”. See projekt pakub puuetega inimestele mõeldud transporti – autosid, kuhu pääseb ratastooliga – ning on kättesaadav sõjaväelastele kui tsiviilisikutele. Uklon soovib minna selle projekti või tootega ka teistesse Ukraina linnadesse.

Kuid lihtsalt kuvandi arendamise kõrval teeb Uklon ka palju tööd, et lihtsalt ellu jääda ebastabiilsetes oludes ja konkurentsitihedal turul. Nii hinnatakse kõrgelt Ukloni tarkvaraarendust, sest ettevõtte hallata on üks Ukraina suurimaid tarkvarasüsteeme. Ukraina võrguväljaanne MC Today parimate IT-töötandjate edetabelis jõudis Uklon 2021. aastal 13. kohale ning firma kuulub ajakirja Forbes 30 parima idufirma nimekirja.

Sama oluline on muidugi ka paindlikkus, ilma milleta ei pääse praegu tõesti mitte ükski Ukraina ettevõte, ei suur ega väike. Tänavu jaanuaris ajalehele The Kyiv Independent antud intervjuus rõhutas Ukloni üks omanikke, Serhii Smus, et kuigi ettevõttel on tegevuskava lähiaastate jaoks olemas, elatakse praegu siiski kuu aja kaupa. “Soovitan lühiajalist planeerimist, mis kohandab pikaajalisi plaane sõltuvalt konkreetsest sõjalisest olukorrast.”

Kirjad Ukrainast, Karl Goldberg

Vaata ka

Waterloost Wehrmachtini: sõjajärgne Venemaa

Karl Goldberg | Odessa: Alates Venemaa täiemahulise sissetungi algusest Ukrainasse on korduvalt kõlanud küsimus: millal ja …

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga